dinsdag 25 juni 2019

112 weer bereikbaar na landelijke telefoniestoring

Vragen en antwoorden

maandag 24 juni 2019

Ik heb emotionele schade, waar kan ik terecht?
U kunt contact opnemen met de psychosociale hulp van de GGD, telefoon T (088) 144 71 44.

Ik heb economische schade, waar kan ik terecht?
Neem contact op met uw verzekeraar.

Hoeveel meldingen zijn er binnengekomen?
Via de brandweer zijn 5 meldingen verder geholpen.

Waarom kwam er zo laat een NL Alert? Ik heb geen NL Alert gekregen?
Door een technische storing was het lastig om het bericht verzonden te krijgen en duurde het soms wat langer.  De NL-Alert heeft ook daardoor niet iedereen bereikt. We hebben wel direct en voluit alle social media kanalen gebruikt om inwoners te informeren. Ook gemeenten in de regio hebben hun kanalen gebruikt.

Waarom zijn er zoveel NL-Alerts verstuurd?
Verschillende veiligheidsregio’s hebben een NL Alert uitgestuurd. Daarin was soms overlap. Daarnaast: beter te veel dan te weinig.

Waarom niet landelijk aangepakt, dat is toch veel logischer?
We wilden zo snel mogelijk opschalen. Regionale opschaling gaat nu eenmaal sneller. Een evaluatie zal moeten leren of het een volgende keer anders zou kunnen/moeten.

Waarom is er geen backup voor 112?
Dit is een vraag die moet worden op landelijk niveau. Met noodnummers hebben we bereikbaarheid overeind gehouden.

Wat was het beeld? Was er onrust?

Nee, helemaal niet, daarvan is ons niet gebleken.

Wie kan ik bellen voor:

  • Psychische hulp: telefoon (088) 144 71 44.
  • Schade: neem contact op met uw verzekeraar
  • Vragen politiemeldingen: 0900-8844
  • Vragen brandweermeldingen: Veiligheidsregio 088 4575000
  • Vragen ambulancemeldingen: Veiligheidsregio 088 4575000
  • Vragen aan KPN: klantenservice KPN 0800-0402, of zie https://www.kpn.com/service.htm

Hoe waren de hulpdiensten bereikbaar tijdens de storing?

  • 112 was bereikbaar via 088-6628240  en voor 0900-8844 (geen spoed) via 088-9659630
  • Meldkamer brandweer en meldkamer politie in Gelderland-Zuid waren ook bereikbaar via Twitter (www.twitter.com/crisisglz) en Facebook (www.facebook.com/crisisglz). 
  • Voor het melden van een gevaarlijke situatie op de snelweg kon Rijkswaterstaat bereikt worden op 0800-8002.
  • Ga naar een ziekenhuis, politiebureau of een brandweerkazerne in de buurt. Alle brandweerkazernes zijn bemenst, alle politiebureaus (nog) niet. Ambulances en politie rijden zichtbaar op straat, houd hen aan bij spoedvragen. Zoek hulp bij buren en/of mensen op straat.
    Een overzicht van de brandweerkazernes in onze regio vind je hier: https://www.brandweer.nl/gelderlandzuid/kazernes

Is er een NL-Alert verstuurd?
Zowel landelijk als in onze regio is een NL-Alert verstuurd. De inhoud van het bericht vanuit Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is:

112 werkt niet door telefoonstoring. Meld u bij spoed via telefoon 088-6628240 of ga naar de dichtsbijzijnde brandweerkazerne of ziekenhuis. Er zijn meer hulpdiensten op straat. Help elkaar als nodig. Meer info op twitter.com/CrisisGLZ en facebook.com/CrisisGLZ. 

112 not reachable. In case of emergency use number above.

Ik heb meerdere NL-Alerts ontvangen. Hoe kan dat?
Landelijk en door meerdere veiligheidsregio's is een NL-Alert verstuurd. Je kunt dus zowel het bericht uit onze regio, het landelijke bericht en een bericht uit een andere regio ontvangen hebben. Het bereik van de zendmasten in groter dan de regio's, waardoor je ook uit een nabijgelegen andere regio bericht kunt ontvangen. Lees hier meer over de werking van NL-Alert: http://www.vrgz.nl/nieuws/hoe-werkt-nl-alert/

Konden de hulpdiensten wel onderling met elkaar communiceren? 
Ja, zij konden elkaar bereiken.

Wat was er aan de hand?
Er was een landelijke telefoniestoring. 112 was niet bereikbaar. 

Advies

De landelijke telefoniestoring is voorbij. 112 is weer bereikbaar. Bij spoed bel 112.

 

 

 

Informatie

Er was een landelijke telefoniestoring is voorbij. 112 is weer bereikbaar. Bij spoed bel 112.